Yılın ilk 6 ayında rekor yatırım alan Türkiye oyun sektörünün, üretim tarafında hızlı büyümesini sürdüğü belirtiliyor. Son dönemde sektördeki büyümenin nedenlerinden birinin de yüksek enflasyon olduğunu söyleyen uzmanlar, artan hayat pahalılığı sonrası insanların ‘telefonda ne ile eğlenebilirim’ düşüncesinin sektördeki büyümeye katkı sağladığını anlattı.
Geçen yıl 1,2 milyar dolar hasılat yapan, dijital oyuncu sayısı 41 milyona ulaşan Türkiye oyun sektörü, bu yılın ilk yarısında 330 milyon dolarlık yatırım aldı.
Dünyadaki resesyon endişeleri nedeniyle yatırımcılar temkinli davransa da, sektöre yapılan yatırımların yılın ilk 9 ayında 400 milyon doları aştığı tahmin ediliyor.
2022 sonu itibarıyla 1,5 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşacağı tahmin edilen sektör, tüketim tarafında, oyun içi satın almaların dolar bazlı olmasından dolayı yüksek enflasyondan etkilense de, üretim tarafında sahip olduğu oyun stüdyosu bakımından Londra’dan sonra en büyük ekosistemi bünyesinde barındırıyor.
Bir iki yıl deneyimli mühendislerin bile 20 bin TL maaşla çalıştığı oyun sektöründe, aylık kazancı 80 bin lirayı zorlayan da var, bir ayda yüzbinlerce lira kazanan da…
Oyun sektörünü tüm boyutlarıyla Recontact Games’in Kurucu Ortağı ve Women in Games Turkiye’nin Kurucusu Simay Dinç, Garawell Games kurucusu Nebih Başaran, Fiber Games kurucularından Sinan Akkol ile konuştuk.
NASIL BU KADAR GELİŞTİ?
Türkiye’de oyun sektörünün başarılı olmasında ülkedeki genç nüfusun fazla olması, cep telefonu kullanımının yaygınlaşmasıyla mobil oyunlara erişimin hızlanması, özellikle mobil tarafta iyi bir üretim gücüne sahip olunması ve üretilen mobil oyunların da dünya çapında popüler olması gibi nedenler var.
Değeri 1 milyar doları aşan bazı şirketlerin küresel bir markaya dönüşmesi de iştahı kabartan bir diğer faktör.
Peak Games 2020’de 1,8 milyar dolar bedelle ABD’li oyun devi Zynga’ya satılarak Türkiye’nin ilk unicorn’u olmuştu.
‘TÜRKLERİN KISA VADEDE KÂR ELDE ETME AMACI ETKİLİ’
Mobil oyunların devreye girmesiyle oyun sektöründeki büyümenin hızlandığını anlatan Garawell Games kurucusu Nebih Başaran, sektörün gelişiminde Türklerin karakteristik olarak kısa ve orta vadeli projelerden kâr etme amacının da etkili olduğunu söyledi.
“Çok fazla yatırım maliyeti olmayan, ‘az yatırım-çok kâr’ mantalitesine uygun bir sektör oyun sektörü” diyen Başaran, “Ancak bu demek değil ki herkes başarılı oluyor. Birçok denemeye rağmen başarılı olamayan, yatırımların boşa gittiği girişimler de var” dedi.
Başaran ayrıca, sektörün gelişmesinde bir diğer önemli etkenlerden birinin de verilen devlet teşvikleri olduğunu ifade etti.
YÜKSEK ENFLASYON ‘TELEFONLA EĞLENCEYE’ İTTİ
Fiber Games kurucularından Sinan Akkol ise, son dönemde oyunlara olan ilginin artmasında bir diğer etkili olan nedenin de yüksek enflasyon olduğuna değindi.
Akkol, “Oyun sektörü her türlü krizden pozitif etkilenir. Türkiye’deki mevcut ekonomik durumu göz önüne aldığımızda, diğer vakit geçirme araçlarından kopan, enflasyonist ortamda pek çok şeyden feragat eden insanların ‘telefonda ne ile eğlenebilirim’ diye düşünüp oyunlara yönelmeye başladığını görebiliyoruz” dedi.
Ancak TL’deki değer kaybı, buradaki tüketimi de sınırlıyor.
Oyunların içinde satılan eşyaların genellikle dolar bazlı olduğunu belirten Akkol, “Örneğin satın alınacak ürün 99 cent olsun, kısa bir sürede 7 liradan 18 liraya çıktı. Bunun da oyun içi satın alımları düşürdüğünü düşünüyorum” diye konuştu.
153 ÜLKEYE İHRACAT
Peki tüketim tarafında durum buyken, üretim ne durumda?
Recontact Games’in Kurucu Ortağı ve Women in Games Turkiye’nin Kurucusu Simay Dinç, Türk oyun geliştiricilerin hyper-casual mobil alanında dünyada lider konumunda olduğunu söylüyor.
“Küresel bir iş yapıyoruz Türkiye’de ürettiğimiz oyunları 153 ülkede satıyoruz” diyen Dinç, “İhracat şampiyonları çıkartan Türk oyun geliştiricilerinin istekleri dinlenir, doğru politikalarla desteklenirse yolumuz çok açık” diye konuştu.
Sinan Akkol ise, Türkiye’nin üretimde hızlı bir büyüme kaydettiğini belirterek “Oyun stüdyosu sayısının 320’den 650’ye kadar çıkmasıyla birlikte İstanbul, Avrupa’da Londra’da sonra en büyük ekosisteme sahip şehir oldu. Sektörün büyümesinde bunun da etkisi var” dedi.
KÂRLILIK KAYGISIYLA İLK HEDEF ABD PAZARI
Peki üretim tarafında hızlı bir gelişim kaydeden sektörün hedef pazarı neden ABD?
Türkiye’de üretilen oyunların çoğunluğunun pazarının yurt dışında, özellikle de Kuzey Amerika’da olduğunu söyleyen Akkol, “Oyunlar reklamdan gelir elde ediliyor. Türkiye’de 1000 gösterimi olan reklam 3-3,5 TL kazandırırken, ABD’de 10 dolar kazandırabiliyor. Haliyle üretilen oyunlar orada deneniyor” diye konuştu.
Garawell Games kurucusu Nebih Başaran ise, şöyle diyor:
“Üretilen oyunların kârlılıkları genellikle ülkelerin refah seviyesi ve ortalama gelir düzeyleriyle koordineli oluyor. ABD’de bir kişiyle oynattığınız oyunla daha fazla kar elde edebiliyorsunuz. Çünkü orda reklam giderleri, kişi başına düşen maliyetler daha fazla oluyor ve karlılık da daha yüksek oluyor.
Dolayısıyla bir oyunun lansmanı yapıldığında ilk olarak hedef alınan ülkeler ABD ve Batı Avrupa ve kârlılık getirisi yüksek olacak ülkeler oluyor.”
İLK 6 AYDA 333 MİLYON DOLAR YATIRIM
Peki halihazırda dünyada resesyon endişeleri nedeniyle yatırımcılar temkinli duruşlarını sürdürürken, oyun sektörüne yapılan yatırımlar ne durumda?
Türkiye’deki girişimlerin veri ve analizlerle takip edebildiği startups.watch’ın “Turkish startup ecosystem 2022 H1 report” adlı raporuna göre, 2022’nin ilk 6 ayında Türkiye girişimcilik ekosistemi 1,4 milyar dolar yatırım aldı. Bu yatırımların 333 milyon dolarını ise oyun sektörü aldı.
Türkiye girişim ekosistemi geçen yıl ise toplam 1,1 milyar dolar yatırım alırken, bunun 266 milyon dolarlık hacmi oyun sektörüne ait idi.
Simay Dinç, Türkiye’nin 2022’nin ilk yarısında Avrupa’da en fazla oyun yatırımı yapılan ülke olduğunu söylüyor.
“İlk 6 ayda, Türkiye’deki 13 oyun girişimine toplam 333 milyon dolarlık yatırım yapılırken, İngiltere’deki 14 yatırım turunda 158 milyon dolarlık yatırım yapıldı. Bunu Norveç, Finlandiya ve İsveç izledi” diyen Dinç, şöyle devam etti:
“Dünyanın resesyona girmesi birçok sektörü etkilerden oyun endüstrisi en az etkilenen alanlardan biri olacak. Özellikle Dünyada Web3 ve NFT Gaming üzerine milyar dolarlık yeni fonlar kuruldu ve yatırım iştahı devam ediyor. Geçen hafta 50 milyon dolar yatırım bunu ispatladı.”
SİNEMA VE MÜZİK ENDÜSTRİSİNİ SOLLADI
Dinç’in aktardığına göre, dünyada sinema ve müzik endüstrisini bir araya geldiğinde yarattığı değer, oyun sektörünün yarattığı değerin ancak üçte biri büyüklüğünde:
“Yaratıcı ekonominin en önemli parçası olan oyun sektörü dünyada 200 milyar dolardan daha fazla bir değer yaratıyor.”
ÇALIŞANLARIN MAAŞLARI 80 BİN TL’YE KADAR ÇIKIYOR
Oyun sektörüne yönelik bir diğer merak edilen konu ise, çalışanların maaşları ile oyuncuların kazançları.
Simay Dinç, şu an sektörde farklı departmanlardaki maaşların 20 bin ila 80 bin TL arasında değiştiği bilgisini vererek şunları söyledi:
“Farklı bir meslekte olup oyun sektörüne girmek isteyenler için internette ücretsiz yüzlerce kaynak var ve ayrıca üniversitelerin kuluçka merkezleri, teknokentlerin gamesup programları ve Women in Games Türkiye olarak önemli fırsatlar sunuyoruz.”
Sinan Akkol ise, sektördeki çalışan maaşlarının Türkiye standartlarının çok üzerinde olduğunu, bir, iki senelik tecrübesi olan mühendislerin 10-20 bin TL aralığında maaş alabildiğini aktardı.
Akkol, kripto tarafında çalışanların ise tek bir yere çalışmadıklarını, aylık kazançlarının hayal edilemeyecek rakamlara ulaştığını anlattı.
KAÇ OYUNCU VAR, EN ÇOK HANGİ OYUNLAR OYNANIYOR?
Öte yandan, Gaming in Turkey’in Türkiye Oyun Sektörü 2021 Raporu’nda sektörle ilgili dikkat çeken bazı noktalar şu şekilde:
* Türkiye’de toplam oyuncu sayısı 2021’de 36 milyondan 41 milyona çıktı.
* Toplam oyuncu hasılatı 2021’de 880 milyon dolardan 1 milyar 200 milyon dolara yükseldi. Mobil oyun hasılatı 2021’de toplam hasılatın yarısını oluşturdu.
* Türkiye’deki mobil oyuncuların en sevdiği oyun türü olarak ilk sırada yüzde 48 ile Puzzle/Trivia/Kelime oyunları yer alırken, geçen sene ilk sırada olan Aksiyon/Macera oyunları yüzde 37 ile 3’üncü sıraya gerilemiş durumda.
* En fazla oyun oynayanlar ise 21-35 yaş aralığında.
* Oyuncuların haftalık olarak mobil oyuna ayırdıkları saatlere bakıldığında; 10 saatten fazla oynayanların oranı yüzde 46, 9-10 saat oynayanların oranı yüzde 10, 7-8 saat oynayanların oranı yüzde 9, 5-6 saat oynayanların oranı yüzde 13, 3-4 saat oynayanların oranı yüzde 10, 1-2 saat oynayanların ise oranı yüzde 12 oldu.